Publisert: Apr 18, 2018 Skrevet av: Morten Hovland, Co Founder hos Guilty

Geometriske former

I 2017 ble det særlig populært å bruke geometriske former som et hjelpemiddel for illustrasjoner og brand-identity. Enkelheten og mulighetene til å bruke unike fargepaletter gjør at geometriske former har kommet for å bli i 2018. Nedenfor ser du tre ulike variasjoner av hvordan man kan bruke disse formene. Enten om det er enkelhet eller kompleksitet man ser etter, gjør de abstrakte formene det svært fleksibelt for en grafisk designer å finne det rette utrykket for et brand. 

(Illustrasjoner: justyna stasikVladimir Marchukov & Atelier Irradié)

Skreddersydde illustrasjoner

Skreddersydde illustrasjoner til reklamekampanjer, magasiner, artikler og nettsider har blitt stadig mer populært - i 2018 går særlig "semi-flat" illustrasjoner igjen. Dette er illustrasjoner som er bygd opp av avrundede former - noe som gir det en avslappet og lekent utrykk, og senere skyggelagt med en diskré airbrush i samme fargepalett (Se første bilde). Illustrasjoner i 2018 har én ting som går igjen; sterk og modig fargebruk. 

(Illustrasjoner fra toppen:vals _,  Kate PriorAndreea Robescu & justyna stasik)

Skreddersydde illustrasjoner

Et eksempel på en kampanje som særlig tok illustrasjoner i bruk er Moog Audio. De samlet et internasjonalt team av illustratører for å formidle kampanjens budskap. Dette gikk ut på å illustrere forskjellige musikksjangre som ble spilt av i standard høyttalere og gjerne utelukket en stor del av lydbildet. Moog Audio får dermed frem at deres høyttalere fortsatt kan levere eksemplarisk lyd til tross for vidt forskjellige sjangrer. 

(Illustratører: Julien Hérisson, Max Prentis, Juan Molinet, Pierre Kleinhouse, Dom Bulmer & jonathan rouxel)

Gradients og Duotone

Det er ikke bare i illustrasjoner at sterke farger regjerer. Fargeoverganger eller 'gradients' ble i 2017 brukt hyppig til web-grafikk og lignende plattformer som støttet RGB-farger. Et eksempel er Spotifys 'year in music' og deres generelle brand identity, som spiller mye på enkel og sterk fargebruk, gjerne med gradients eller duotone. 

(Profil: Collins) Igjen ser man at geometriske former i sterke valører sniker seg inn som et hjelpemiddel. Da spotify har flere kjente fjes å spille på i sin profil - blir det å bruke duotone en genial måte å få publikum til å gjenkjenne hvem som står bak bildet. 

I en litt mer fri og kreativ skala, har den Cubanske Art Directoren Magdiel Lopez hatt et pågående prosjekt siden 2017: "A poster every day". Dette prosjektet har uten tvil satt Lopez på kartet over nytenkende og innovative grafiske designere. Lopez var tidlig ute med å bruke gradients som et hjelpemiddel, men da gjerne på helt nye måter i spennende motiv. 

(Plakater: Magdiel Lopez)

3D-bilder 

I en tid der Photoshop-mockups stadig blir mer og mer populært til bruk i grafiske profiler - blir 3D hyppigere brukt som et hjelpemiddel for produktplassering og logoarbeid. Med en fresh fargepalett kan hvert enkelt bilde bli løftet opp av abstrakte former, eksepsjonell skyggelegging og foto-manipulering. 

(Kilder: Peter TarkaAntoni Tudisco & Adrián San Vicente)    

Animasjoner 

Motion graphics kan brukes til alt fra websider til logoer. I en tid der det meste i facebook-feeden består av videoer og bevegelig grafikk - har grafiske designere fulgt etter ved å animere illustrasjoner og ikoner til sømløse motion graphics. Dette er et sterkt hjelpemiddel som skaper blikkfang og gir prosjekter litt mer personlighet. 


(Animasjoner: Sail Ho StudioMatteo Goi, Mirko Càmia, Vincentiu Solomon, Tommaso Maria Sim)

(Kevin Hou

(justyna stasik & Vladimir Marchukov)

Brutalism 

Brutalismen dukket opp i design på 50-tallet, og ble brukt hovedsakelig på plakater. Nå er dette konseptet tilbake for fullt, og du vil møte på det i nesten alle design-felt. Det er ment å sjokkere publikum med sin ubehagelige tilnærming, klumpete typografi og spesielle designteknikker.

(kilde: http://brutalistwebsites.com/

(Kilder: Andreea Robescuanother design)

Responsive logoer

Responsivt design er svært viktig i en tid der nesten alle bruker smarttelefon. Så nå er det ikke lenger godt nok å ha en logo som skalerer seg sammen med en nettside.  Logoer blir adaptive, og inneholder flere versjoner for mobil, nettbrett, stasjonære enheter også videre.

(Kilde: Joe Harrison

Kan vi hjelpe deg med ditt neste prosjekt?