Publisert: Dec 05, 2018 Skrevet av: Morten Hovland, Co Founder hos Guilty

Merkevare: Mer enn bare logo

Vi mennesker liker å tro at vi tar gjennomtenkte og rasjonelle avgjørelser, ihvertfall når vi er på jobb. Sannheten er: om vi får velge, vil vi alltid velge leverandøren vi liker best. Selv om den er dyrere.

Det sies at vi bruker noen få sekunder på å gjøre oss opp en formening, og et førsteinntrykk av en ny person vi møter. 

Det samme gjelder for organisasjoner, produkter og tjenester.  

Hvor gjenkjennelige og synlige er dere? Hva slags inntrykk, og hva slags assosiasjoner får folk første gang de kommer i kontakt med bedriften din? Hva slags inntrykk etterlater du deg?

Det er merkevaren din.

Og siden vi mennesker ikke er så rasjonelle som vi liker å tro, må en god merkevare snakke til hjertet først.. 

Hvorfor er det så viktig å være bevisst på merkevaren sin?
Hvordan skiller du deg ut i et hav av konkurrenter? Hva er det som gjør at kundene, de potensielle samarbeidspartnerne, og de fremtidige ansatte velger akkurat deg? 

Det handler først og fremst om å fremstå troverdig. Å opprette tillit hos de du ønsker skal bli dine kunder, partnere eller nye ansatte.

I tillegg, er det viktig å være markant og godt synlig. Hva er grunnverdiene selskapet ditt? Hva er det som gjør dere unike? Hva er styrkene til teamet? Og hva er de viktige historiene om bedriften, som dere forteller til kunder og nye ansatte?

Kommuniser det tydelig ut, slik at du treffer de som tror på det samme som deg, og som er på jakt etter noen som deg. 

Mer enn bare en logo og en fresh fargekombinasjon
I en ideell verden, holder det å skrive på hjemmesiden sin at: “Vi er en innovativ og fremoverlent bedrift, som du trygt kan stole på.”

I den virkelige verden, funker det mye bedre å operere etter prinsippet “show, don’t tell”

Det ligger en nøye gjennomtenkt miks av ulike elementer og virkemidler bak et godt førsteinntrykk, og en god merkevare. Her en noen av de viktigste:

Visuell profil
Farger, fonter og logo-elementer skaper assosiasjoner og gjenkjennelse.

For eksempel: Blått kan ofte assosieres med finans og teknologi.

Og mange gamle aviser har tatt med seg de gotiske fontene inn i en digital tidsalder, for å fortelle oss at de har eksistert en stund, og at du derfor kan stole på at de er objektive og seriøse.

For et nyopprettet selskap, kan en profesjonell visuell profil, og god grafisk design langt på veg gjøre jobben med å bygge troverdighet: - Vi er nye, men vi er profesjonelle og ressurssterke.

Bilder
Vi lever i en visuell tidsalder. Bilder kommuniserer ikke bare budskap og historier. De er også med å underbygge og forsterke den visuelle profilen din. Og ikke minst - Gjennomtenkt bildebruk bidrar til at du skiller deg positivt ut i et hav av generiske og intetsigende stock-photos.

Tekst og tone
Akkurat som dialekt og ordvalg forteller mye om en persons bakgrunn og sosiale tilhørighet, kan tekst og tone kommunisere mye mellom linjene om organisasjonen din.

Eksempel: Søstrene Grene er en av utallige aktører som selger billige, importerte pyntegjenstander og interiør. De er så lavbudsjett at de ikke engang har en nettbutikk.  Men med kreativ og gjennomtenkt bruk av tekst og tone, sjarmerer de kundene i senk med nostalgi og assosiasjoner til en annen tidsalder:

“Ønsker De å være blant de første som får beskjed når Anna og Clara har noe nytt på hjertet vedrørende kolleksjoner og kataloger, anbefaler vi Søsterbrevet.”

Del av din kunnskap.
Organisasjoner som lever av kunnskap og nettverk, eller som selger komplekse produkter og tjenester, kan med fordel ta ‘show, don’t tell’ helt ut, og investere i innholdsproduksjon.

Ingenting bygger faglig autoritet som en jevn strøm av relevant, verdifullt innhold som ingen andre har.

Kan vi hjelpe deg med ditt neste prosjekt?