kontakt

Send oss en melding

Vi svarer deg så snart som mulig
t_ +47 55 69 93 99
e_ post@guilty.no
a_ Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen

4 tips til bedrifter som ønsker nye hjemmesider

En hjemmeside bør ha et konkret budskap og en hensikt om å treffe den rette målgruppen. Men hva bør du tenke på i prosessen med anskaffelse av nye hjemmesider til bedriften din? Vi gir deg noen tips!
hjemmeside til bedrift

For at budskapet skal treffe den rette målgruppen for bedriften din, er det viktig at prosessen med nye hjemmesider gjøres i riktig rekkefølge – og da er det viktig med en god struktur. Her er 4 tips som kan hjelpe deg!

1 - Sett klare mål

I starten av prosessen med nye hjemmesider, anbefaler vi at du setter opp en tydelig kjøreplan som definerer innhold og struktur i henhold til bedriftens mål. Har du klare mål på hvor du ønsker at bedriften skal, og samtidig gjort deg opp noen tanker rundt innhold før man starter prosessen, vil man lettere kunne nå målet ditt. Hjemmesiden vil også ha en større effekt utover det å «se bra ut».

2 - Skaff deg god innsikt

Det er alltid viktig å ha god innsikt om bedriften din, samt produktene eller tjenestene dere leverer. Om dere ikke har denne innsikten fra før, bør dere gjøre en undersøkelse for å kartlegge hva brukere, kunder, ansatte og medlemmer mener om deres gamle hjemmeside. Hva kunne vært gjort annerledes? Hvilken funksjonalitet mangler? Vi anbefaler også at det gjøres en søkeordsanalyse for å kartlegge hva potensielle kunder søker etter. Hvilke ord bruker de – f.eks hjemmeside eller nettside? Dette vil nemlig kunne påvirke strukturen på den deres nye hjemmeside.

3 - Kjør i gang en workshop

Innholdet og innsikten som samles inn, vil kunne danne et godt utgangspunkt for en workshop. Hensikten med en workshop er å etablere en felles forståelse for dagens situasjon, samt ønsker for nye løsninger på den nye hjemmesiden. Hva fungerer i dag og hva bør gjøres annerledes? Hvem er målgruppen og hvordan skal dere nå disse? Denne fasen gir deg en oversikt over innhold og viktigheten av innholdet som dere ønsker å kommunisere ut.

4 - Skreddersydde skisser innhold og struktur

Hvorfor er det lurt å lage en skreddersydd skisse på webdesignet? Jo, fordi det alltid er en fordel å se noe visuelt som er tilpasset ditt behov! I denne fasen anbefaler vi at det skisseres opp «sitemap» og «wireframes» for den nye hjemmesiden. Designer tar utgangspunktet i resultatene fra workshop – med tanke på struktur, innhold og profilmanual. Dette gir et bedre grunnlag for et riktig design i forhold til mål og budskap. «Wireframes» drøftes med kunden, endringer implementeres og design på siden settes, før den endelige designet overleveres til utvikler.

    Nå starter jobben med å utvikle selve hjemmesiden og implementering av design i henhold til designer sitt oppsett og spesifiseringer. Vi benytter som oftest Craft CMS når vi utvikler hjemmesider, som er et fleksibelt CMS for både utvikler og sluttbruker.

    Er det noe mer du lurer på når det kommer til nye nettsider og hva det er viktig å tenke på? Vi hjelper deg gjerne!