Lekenhet
Lekne streker, uventede interaksjoner og sterke farger. Under pandemien har kjærligheten til lekenhet og farger vokst. Fargerik vintage-estetikk og psykedeliske- og retrofuturistiske fra 70- og 80-tallet er i vinden. Vi ser flere og flere friske pust med eksperimentelt design som oser av energi. Konseptet minimalistisk design er ikke synonymt med fargeløst eller kjedelig - våg å utfordre!
Det er flere måter å eksperimentere med lekenhet. En av de er å gjøre bevisste lekne valg gjennom brukergrensesnitt. Bruk humor på uventede steder som i navigasjon, meny eller i interaksjoner. På denne måten kan man overraske brukeren.
Typografi med sjel
Serif-fonter har eksistert siden 1500-tallet og er en av de eldste fontstilene som fortsatt er i bruk. Klassiske serif-fonter har dekorative elementer som finnes på topp, bunn eller sidene av bokstaver. Du kjenner gjerne til den klassiske serif-fonten Times New Roman? Elsket, og kanskje hatet? Uansett er den og andre serif-fonter mye brukt i aviser, bøker og tidsskrifter.
På 2000-tallet skjedde det store endringer i den digitale verden, og trendene bestod av enkle og rene sans-serif-fonter. Sans-serif betyr uten seriffer. I dag er sans serif så utbredt at serif-fonter skiller seg ut. Seriffene er nærmest uvanlige og oppfattes som sjarmerende i mengden av rette og sterke linjer. Vi ser at seriffene er på vei tilbake! Grunnen til dette er et ønske og en intensjon om å assosieres med trygghet og troverdighet, samt tilegne merkevaren mer personlighet.
Gamification
Engasjer publikum fra første stund ved å tilføye spillmekanismer til eksisterende prosesser. Et eksempel på gamification kan være poeng og prestasjon - gi brukeren motivasjon til å fullføre profilen sin ved å legge til bilde, ferdigheter eller lignende ved å gi poeng og/eller en høyere status. Innhold som vekker glede eller oppdagelse, uansett hvor kort det er, er mye mer minneverdig enn andre typer innhold. Faktisk kan ett enkelt element av interaktivitet på plattformen din oppmuntre til et dypere nivå av oppmerksomhet, engasjement og deltakelse fra brukeren. Blir brukeren fascinert er det større sannsynlighet for at vedkommende vil søke etter mer engasjerende innhold.
Glassmorfisme
Mens neumorfisme imiterer plastoverflate, er glassmorfisme imitasjon av nettopp glass. Effekten gir en gjennomsiktig, frostet flate som gjør bakgrunnen uskarp, og dermed skaper en svevende illusjon. Ved bruk av glassmorfisme kan man styre hierarki og dybde i brukergrensesnittet.
Mangfold og inkludering
I 2022 kommer vi til å se mer av ulike etnisiteter, kjønn, seksualiteter, aldre, funksjonsevner og kroppsfasonger. Ved å representere mangfold kan man nå ut til en bredere målgruppe, og flere vil føle seg mer velkommen.