Publisert: Jan 02, 2017 Skrevet av: Morten Hovland, Co Founder hos Guilty

"The future is mobile - The Norwegian shopper is an online shopper."

Utsagnet kommer fra Google i sin årlige Consumer Barometer rapport. Den teknologiske utviklingen i det norske samfunn går hurtigere enn noen gang. Dette tvinger bedrifter til å tenke nyskapende og kreativt. 9 av 10 norske konsumenter er online minimum en gang om dagen. 53% av norske konsumenter ble oppmerksom på produktet de kjøpte via nettet. Da forstår man at tilstedeværelse online er ekstremt viktig i 2016.

I dagens samfunn er mobilen blitt et viktig redskap for de fleste av oss. Den er med oss uavhengig av tid og sted. Tenk for eksempel på når du sitter på bussen eller trikken. Flertallet av passasjerene sitter mest sannsynlig og leser på mobilen, herligheten som bistår til at man aldri kjeder seg.

Hos den yngre generasjonen (under 25år) benytter 31% mobilen for å lese seg opp på produkter. I alderen 25-34 år reduseres dette til 22%, og mellom 35-44 er det 17% som benytter mobilen til dette formål. Dette gir en tydelig indikasjon på trenden fremover. Flere og flere benytter mobil for å finne produkter og shoppe online. Utviklingen ser man tydelig i grafen under, som beskriver antall konsumenter som benytter mobil minst like ofte som pc til aktiviteter online.

Googles måling i 2016 viser at 68% av befolkningen foretrekker mobil.
Mange bedrifter har allerede forstått viktigheten av å ha en effektiv og optimalisert webside slik at de fungerer optimalt på alle enheter. De aller fleste har nok hørt om uttrykket “mobile first” eller responsive nettsider. Man kan se til fly- og hotellbransjen. Disse har tilrettelagt for en digital handleopplevelse. 

Norwegian var først ute med gode brukeropplevelser, noe som igjen ga dem et fortrinn i det norske markedet. Det finnes fortsatt bransjer som er langt unna å tilby en god digital handleopplevelse til sine kunder. De som virkelig tar sjansen nå vil ha en stor fordel, spesielt med tanke på at man tar del i et marked som allerede er etablert (online).

23% av norske befolkningen er kun online når de gjør research
Hvis man ikke gjør noen tiltak vil man ifølge statistikken miste 23% av konsumentene til konkurrenter. Sørg for at din bedrift er en av dem med mulighet til å øke omsetningen med 23%!

Som spesialister på teknologi og design tar vi gjerne en uforpliktende og kostnadsfri vurdering av din bedrift i den digitale verden!

Kan vi hjelpe deg med ditt neste prosjekt?