En nettside skal fange brukernes oppmerksomhet og dekke deres behov. Gode brukeropplevelser er lønnsomt, og det er dyrt med et produkt som ikke blir brukt. For å avdekke om nettsiden dekker behovet til kundene dine, eller om den kun dekker behovene du tror de har, bør man utføre brukertester.
Nettsiden din bør være lett å bruke og ha en intuitiv navigasjonsflyt for at brukerne lett skal finne frem til informasjon. Dersom siden ikke lever opp til brukernes krav, vil de fleste gi opp. For å unngå å miste brukere av nettsiden (og potensielle kunder) kan du ved hjelp av brukertesting rette opp feil og luke bort dårlige løsninger før siden lanseres. Dette vil sikre en god brukeropplevelse fra første stund.
Hva er målet med brukertesting?
Målet med brukertesting er å avdekke hvor enkelt produktet er i bruk. For nettsider avgjøres brukervennligheten av hvor lett en gjennomsnittlig person kan bruke nettsiden for å oppnå ulike mål - enten det er å finne informasjon, gjennomføre et kjøp eller sende en henvendelse. Det er ikke kunden som skal rapportere inn feil eller mangler ved nettsiden. Ved lansering bør dette allerede være luket ut.
En brukertest gir deg tilbakemelding på om noe ikke fungerer eller om noe oppleves ulogisk. Du får vite nøyaktig hva som er utfordrende for brukeren, og får samtidig mulighet til å øke kvaliteten på det ferdige produktet. På denne måten unngår du at kunden potensielt går videre til en konkurrent.
Når bør du brukerteste?
Brukertester bør gjennomføres flere ganger i prosessen fra prototyping og design til utvikling og implementasjon. Ved å brukerteste kontinuerlig kan du spare kostnader både i utviklingsfasen og etter lansering.
Vi bistår kunder med webutvikling og webdesign. I prosessen med design og utvikling kan riktig brukertesting være avgjørende for at sluttproduktet oppnår de målene du har satt for din nettside. Ønsker du hjelp med brukertesting av din nettside eller applikasjon? Ta kontakt med oss under.