Hva er WCAG?

Med en tilgjengelig nettside vil du kunne få bedre søkeresultater, nå et større publikum og øke brukervennligheten på siden din. Vi forteller hva WCAG er og hva du bør ta hensyn til!
Wcag forenklet

For at nettsider skal kunne brukes av så mange som mulig er det viktig å ha digital tilgjengelighet i fokus. I følge SSB sin Arbeidskraftundersøkelse har nemlig i underkant av 600.000 mennesker i Norge en form for nedsatt funksjonsevne.

Hva er WCAG?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) er anbefalinger for hvordan digitalt innhold kan gjøres mer tilgjengelig, for eksempel for personer med dårlig syn eller begrenset bevegelighet. Retningslinjene i WCAG inkluderer både datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner. WCAG er en teknisk standard med mye innhold, og noe er mer rettet mot teknologer enn designere.

Hva bør du ta hensyn til?

For at du ikke skal gå deg vill i WCAG-jungelen, har vi samlet noen sentrale punkter som bør tas hensyn til ved design av en nettside:

1. Farge bør ikke være den eneste måten informasjon blir formidlet
Dette kan gjøres ved at lenker vises med strek under eller at elementer som kan klikkes på endrer presentasjon når man holder musepekeren over.

2. Viktige funksjoner bør være logisk plassert
Eksempelvis finner man ofte logo oppe til venstre, eventuelt søk og språkvalg oppe til høyre, og kontaktinformasjon nederst på nettsiden. Dette er også med på å forenkle navigasjon for brukere som navigerer med piltastene på tastatur eller andre hjelpemidler.

3. Tilstrekkelig kontrast mellom skrift og bakgrunn
Det finnes mange former for fargeblindhet, men det finnes også enormt mange verktøy hvor du kan teste tekstfarge mot bakgrunnsfarge. Disse verktøyene gir et tall som indikerer om kontrasten er høy nok eller om du bør bruke mer kontrastfylte farger i følge WCAGs standard. Husk dette når du utvikler fargepaletten for designet.

4. Velg en skrifttype uten seriffer
En tommelfingerregel er at skrifttyper uten seriffer egner seg best for digitalt innhold, og skrifttyper med seriffer har best leselighet på trykk. Det anbefales ikke å veksle mellom for mange ulike skrifttyper på en nettside. Dersom du ikke bruker samme skrifttype for alt innhold på nettsiden er én skrifttype for innhold og én for overskrifter et godt utgangspunkt.

5. Sørg for at nettsiden kan forstørres
For svaksynte er det viktig at nettsiden kan forstørres, uten at innhold forsvinner ut av skjermen.

6. Brukertest i utviklingsprosessen
En brukertest sikrer at nettsiden fungerer som du ønsker, og er den sikreste kilden til å finne styrker og svakheter med nettsiden din.


Når vi lager nye digitale løsninger tar vi hensyn til WCAG for å sikre en best mulig brukeropplevelse for alle målgrupper. Dette gjelder både webdesign, webutvikling og apputvikling. Vurderer du en ny digital løsning? Ta gjerne kontakt for en hyggelig prat.