Webanalyse - 7 tips til en optimalisert nettside

I dagens digitale verden er ofte nettsiden det første møtet med dine potensielle kunder, og en viktig flate for å vekke interesse. Det er derfor viktig at alt fungerer som det skal. Vi gir deg syv tips til hvordan du kan optimalisere nettsiden din!
Webanalyse_Guilty

Hva er en webanalyse?

En webanalyse hjelper deg med å skaffe innsikt rundt tekniske og visuelle elementer, og har som mål å tilpasse nettsiden din for å gi enda bedre effekt. Du tester nettsiden opp mot en rekke forskjellige parametere, som igjen skal gi deg konkrete forbedringsmuligheter. I en webanalyse ser man på alt fra søkemotoroptimalisering, sosiale medier, innholdsmarkedsføring, brukervennlighet og konverteringer.

Analysen skal gi deg innsikt i hvor du står i dag og bidra til at du får bedre effekt av nettsiden. Det er derfor viktig å ha klare mål for nettsiden din - både overordnet og for hver enkel underside. Hva skal nettsiden bidra med - konvertere, informere eller bygge merkevare? Hvordan får du trafikk inn til nettsiden? Hvem er målgruppen?

Hvorfor trenger du en webanalyse?

En nettside kan alltid forbedres. Har man gode måleverktøy på plass vil innsikten fra brukerne være av stor verdi. Noen eksempler på hvor en webanalyse kan gi verdi er:

  • Hvis du har fått ny nettside der du har fokusert utelukkende på det estetiske eller du har benyttet ferdig mal
  • Når du allerede har stor trafikk til nettsiden, men sliter med å konvertere besøkende til et lead
  • Når du ønsker mer trafikk til nettsiden
  • Hvis du ønsker å øke salget i nettbutikken
  • Hvis du ønsker å få bedre rangering på Google
  • Hvis du aldri har utført en webanalyse og ønsker å se til at alt er optimalisert

En webanalyse kan være svært omfattende, og vi har derfor tatt ut noen tips som du på egenhånd kan bruke for å teste din nettside.

1 - Bruk et verktøy for å scanne siden

Det finnes mange gode verktøy for å scanne nettsiden din. Ved å bruke et online-verktøy vil du raskt kunne identifisere tekniske utfordringer og få tips til gode løsninger. Noen av verktøyene som finnes der ute er:

Disse verktøyene er lisensbasert, men kan testes gratis i en prøveperiode. Vi benytter primært SEMRush og Screaming Frog til våre analyser av kundenes nettsider. Som et minimum må du sørge for at du har Google Analytics og Google Search Console på nettsiden din. Her kan du hente ut mye verdifull data om eksisterende trafikk.

2 - Sørg for at besøkende forstår hvem du er og hva du gjør

Har du en nettside som enkelt forklarer hvem du er og hva du gjør? Involver gjerne eksterne for å vurdere dette. Du kjenner bedriften fra innsiden og kan fort bli litt blind på kommunikasjonen. En vurdering av ekstern ressurs kan være verdifullt. I denne prosessen kan det ofte være hensiktsmessig å involvere eksisterende kunder, som kan gi en ærlig tilbakemelding på kommunikasjonen på nettsiden.

Når besøkende kommer til din nettside bør de raskt kunne danne seg en forståelse av din bedrift, hva dere leverer og hvilke verdi du kan gi kunden. Her er det lurt å tenke enkelt, og vi bruker ofte KISS-prinsippet. Det står for "keep it simple stupid".

3 - Tydelige kontaktpunkt

Har nettsiden din tydelige CTA (call to action) på alle sider? Kontakt oss-knapper eller skjema må være lett tilgjengelig uavhengig av hvor man er på nettsiden. Når du har overbevist den besøkende om at du er riktig valg må du sørge for at det er enkelt å ta kontakt eller legge igjen kontaktinformasjon. Dagens generasjon er utålmodig. Gjør du det enkelt å utføre en handling, vil sannsynligheten øke for at den besøkende blir et lead.

4 - Er nettsiden optimalisert for søk og sosiale medier?

Visste du at 30 prosent klikker på det første resultatet som dukker opp i et Google-søk, og 15 prosent klikker på nummer to? Da kan du kanskje tenke deg hvordan det er hvis nettsiden din ligger som nummer fem. Eller enda verre: på side 2. Les mer om søkemotoroptimalisering her.

5 - Mobiltilpasset nettside

Dette bør være en selvfølge, men vi opplever fortsatt at en del nettsider ikke har et responsivt design. Hvis nettsiden din ikke er optimalisert for mobil, må du få dette på plass umiddelbart. Dette er en viktig rangeringsfaktor hos Google.

6 - Hastighet

Trege nettsider fører til høy "bounce rate" (folk som forlater siden relativt umiddelbart), det er også en viktig rangeringsfaktor hos Google. Du kan teste din egen nettside ved å bruke Google sin egen speedtest. Får du under 50 i denne testen bør du iverksette tiltak. Hastigheten bør ligge over 90 før du legger inn sporings-script som for eksempel Hotjar eller Hubspot. Disse vil påvirke hastigheten negativt, men vil ofte gi god innsikt i forhold til brukerflyt på nettsiden. Sørg for at disse scriptene kun kjører der du har behov for dem.

7 - UX og UI design

Godt UX og UI-design fører til flere konverteringer og bedre brukeropplevelse på nettsiden. Les mer om UX og UI-design her. En studie fra McKinsey viser at selskaper som fokuserer på design har større vekst og skaper større verdier for aksjonærene. En nettside som er designet med tanke på brukerflyt og kundereise, vil gi større verdi enn en standard mal som ikke har en gjennomtenkt struktur.

En webanalyse kan ofte være komplekst å gjennomføre hvis man ikke jobber med design og utvikling av nettsider til daglig. Tipsene over vil gi deg et godt utgangspunkt for en bedre optimalisert nettside. Ønsker du en mer omfattende analyse? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat for å diskutere om du har digitalt potensiale.