kontakt

Send oss en melding

Vi svarer deg så snart som mulig
t_ +47 55 69 93 99
e_ email hidden; JavaScript is required
a_ Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen

Hvorfor er søkemotor-optimalisering av nettsider viktig?

Visste du at 30 prosent klikker på det første resultatet som dukker opp i et Google-søk, og 15 prosent klikker på nummer to? Da kan du kanskje tenke deg hvordan det er hvis nettsiden din ligger som nummer fem. Eller enda verre: på side 2. Du vil ikke være på side 2.
Søkemotor-optimalisering av nettside

Google ønsker å levere nøyaktig de resultatene brukeren ønsker. Resultatene skal være interessante, samtidig som at de skal gi deg riktig informasjon. Det Google kan, er å lese tekst. Dersom du ikke forteller Google hva som finnes på siden din, klarer heller ikke Google å finne det.

Så hva er SEO?

SEO er søkemotoroptimalisering på godt norsk. SEO har som hensikt å øke synligheten til ubetalte resultater i søkemotorer.

La meg forklare konseptet med et eksempel: Du er på ferie i en liten fransk havneby utenfor turistsesongen. Den lokale bakeren kan ikke et ord engelsk, så du må bruke kroppsspråk, peking og miming for å forklare hvilken croissant du vil ha. Dess bedre du klarer å kommunisere med bakeren uten å snakke det samme språket, dess større sannsynlighet er det for at du får det du vil ha. Man tilpasser kommunikasjonen til mottakeren, og så blir man forhåpentligvis forstått til slutt.

På samme måte handler SEO om å tilpasse nettsiden og innholdet til noe søkemotoren kan forstå. Klarer du å strukturere nettsiden slik at Google forstår den, vil Google klare å videreformidle dette til de som ønsker seg det du tilbyr. Det unike (og viktige) med å havne høyt på listen i et Google-søk – det vi kaller for "ranking" – er at trafikken som genereres til siden din, ofte kommer av at brukeren har søkt på det du tilbyr. En bedrift kan være sterk på sosiale medier og ha høy synlighet, men treff gjennom søkemotorer gir deg et publikum som leter etter akkurat det du leverer.

Så hvordan optimaliserer du nettsiden din for søkemotorer, spør du?

SEO er i sin helhet en samling av komplekse markedsføringsstrategier, blandet med en god dose magi. Heldigvis vet vi om noen trylleformler som kan hjelpe deg med å klatre oppover søkeresultatene.

  1. Gi søkemotorene informasjon gjennom gode titler, overskrifter, underoverskrifter og meta-beskrivelser på nettsiden din. Tittel på siden skal være h1, overskrifter h2, underoverskrifter i h3. Tenk på hvilken del av innholdet du ønsker å vise Google, fremfor størrelsen på skriften du tagger. Er teksten i underoverskriftene viktigere for søkemotorene enn overskriftene? Da kan det kanskje være hensiktsmessig å tagge underoverskrifter i h2, og overskrifter i h3.

  2. Jo mer Google vet, jo bedre liker Google nettsiden din.

  3. Husk på bildene dine. Google kan ikke se bilder, men hvis du forteller Google hva bildet inneholder gjennom bildebeskrivelser, vil Google forstå. Dette bruker man ALT-tagger til i koden. Bonusopplysning: ALT-tagger fungerer også som en alternativ universell utforming for svaksynte som gjerne sliter med å se bilder og videoer.

  4. Finn ut hvilke ord som faktisk søkes på. Det fungerer dårlig å gi Google mange nøkkelord hvis ingen søker på akkurat disse.

  5. Google har i det siste blitt veldig glad i nettsider som er tilpasset for mobil og nettbrett - spesielt der innholdet på siden er identisk på alle plattformer.

  6. Lokale domener, som for eksempel «.no», rangeres høyere i søkeresultater enn internasjonale domener som «.com», «.net» eller «.org».

  7. Artikler som inneholder både tekst, bilder og aller helst videoer, blir vurdert som godt innhold.

  8. Det Google liker aller best er at du som utfører søket finner det du leter etter. Og jo raskere brukeren finner informasjonen, jo mer fornøyd er søkemotoren. Sørg derfor for at siden din ikke er treig.

Nå som vi har delt et par av våre (ikke fullt så hemmelige) hemmeligheter, skjønner du kanskje at ingenting av det vi gjør er tilfeldig. SEO bør være med helt fra starten når man designer nettsider. Strukturen på nettsiden kan nemlig påvirke synligheten i Google. Når det gjelder teknisk SEO er det derfor essensielt at webutviklere og innholdsprodusenter forstår prinsippene bak god, organisk synlighet.