Da Crescat kontaktet oss for å få utviklet MVP til et nytt produkt for event-bransjen, hadde de gjort mye bra forarbeid. De hadde skissert opp hvordan de så for seg den "optimale" løsningen. De kjente bransjen fra innsiden, og så at det fantes muligheter for en ny og bedre løsning. De var tydelig på hvilke behov som måtte dekkes, og hvilke funksjonaliteter som man måtte være med i MVP. Gruppehåndtering, kompleks tilgangskontroll på eventer, oppgavehåndtering, og dokumenthåndtering var nøkkelfunksjonalitet for dem
Les mer om hvordan vi jobber med konseptutvikling og benytter lean UX til å utvikle MVP effektivt for kundene her.
MVP – Fokuser på brukertesting, reduser utviklingstid
Planleggingsfunksjoner som kalender og tildeling av oppgaver, stod høyt på Crescat sin ønskeliste.
Vi kunne gått rett på utvikling, og brukt mange uker på en ferdig løsning som vi ikke fikk testet i markedet underveis. Istedenfor å bruke mye tid og penger på en skreddersydd løsning, valgte vi å benytte oss av et eksisterende produkt kalt FullCalendar.
FullCalendar er en såkalt "widget" som kan vise eventer i både tradisjonell kalendervisning, og i en tidslinje, Løsningen gir mulighet for å styre ressurser som rom og lokasjon, med mere. I tillegg, støtter den "drag & drop" funksjonalitet og har gode API-er for enkel integrering.
Slik sparte kunden store kostnader, og kunne lansere løsningen sin raskere i markedet.
Dette er bare ett av eksempel på hvordan man kan effektivisere utvikling av en MVP. Enten det er programvare eller en mobilapplikasjon, er det viktig å teste underveis i utviklingsløpet. I slike prosjekter ser vi alltid etter eksisterende komponenter eller tjenester som gjør at vi kan få løsningen raskest mulig ut i markedet. Gründer-mentalitet er viktig i et slikt prosjekt - Tenk enkelt, og ikke bruk tid på ting som man kan kjøpe for en rimelig pris.
Utvikle integrasjoner mot eksisterende tjenester
Et annet tips for å integrere enkelt mot eksisterende tjenester, er å benytte app-plattformen Zapier. De tilbyr et helt økosystem av applikasjoner og APIer som lett kan integreres mot dine eksisterende løsninger.
Ved å benytte Zapier vil man kunne dekke de mest vanlige integrasjonene uten å bruke mye tid på utvikling. Dette vil bidra til raskere og billigere utvikling, og en potensielt mer brukervennlig og funksjonell MVP.
Hvis man i fremtiden ser at ferdig-løsningen skaper begrensninger, er det fullt mulig å bygge den fra bunn, men da vet vi at vi ikke har kastet bort tid og penger på en kompleks løsning som kundene ikke trenger. Det finnes mange gode verktøy og ferdig-moduler som kan benyttes for å forenkle utviklingen av en MVP. Det er viktig å gjøre god research på dette før man starter en tidkrevende utvikling fra bunn.