Publisert: Aug 09, 2017 Skrevet av: Morten Hovland, Co Founder hos Guilty

5 tips til en god nettside

En undersøkelse gjort av Google viser at 83% av Norges befolkning undersøker først på Internett når de leter etter informasjon. De fleste synes det er enklere å benytte seg av Internett fremfor å undersøke hos bekjente, i bøker eller lignende. Det er derfor helt essensielt at din bedrift har en nettside som fungerer optimalt. Derfor har vi her listet opp 5 tips til en god nettside.

1. Kontaktinformasjon lett tilgjengelig

Nettsiden er ofte der den første introduksjonen til dine potensielle kunder skjer. Det er viktig at de enkelt kan få tak i din kontaktinformasjon. Det er tross alt en grunn for at de er inne og besøker akkurat deg. Ønsker de videre dialog må du sørge for at dette er enkelt! Ha gjerne en egen side som for eksempel "ta kontakt" der linken er synlig til en hver tid.   

2. Sjekk at alle linker fungerer

Har du linker på websiden som ikke fungerer fremstår du som uprofesjonell både for dine lesere og søkemotorer. Dette kan fort skje på nettsider som har eksistert en stund. Man sletter sider uten å tenke over at disse linkes til fra andre steder. Skulle du være så uheldig at du glemmer å endre en link må du i hvert fall sørge for å ha en skikkelig 404 side. Denne bidrar til at brukeren ikke faller ut fra nettsiden. Dette tester du ved å gå til en underside som du vet ikke eksisterer.  Vårt eksempel på 404 side kan du se her.  

3. God struktur på innhold

Sørg for at dine lesere enkelt finner innholdet de er ute etter. Det er ofte greit å teste på noen som ikke har vært involvert eller benyttet seg av nettsiden din tidligere. Be dem om å finne spesifikk informasjon eller utføre en handling, følg med på hvordan de navigerer. For eksempel finne åpningstid til din butikk.   

4. Profil og design

Sørg for at nettsiden designes i henhold til din profilmanual. Dette vil si at farger, skrifttyper, bildebruk og illustrasjoner er ivaretatt. Har du ikke en profilmanual idag, anbefaler vi deg å få laget dette. Profilmanualen sørger for at ditt selskap fremstår likt på alle flater, både på trykk og digitalt. 

5. Google Analytics og Facebook Pixel  

Et viktig verktøy for å ha kontroll på aktiviteten på din nettside er Google Analytics. Sørg for at din nettside har implementert dette verktøyet. Google Analytics gir deg verdifull innsikt i alt fra hvem dine besøkende er og hvor de kommer fra. For å kunne kjøre remarketing til dine besøkende via Facebook må du ha Facebook sin piksel installert. Når Facebook Pixel er installert vil du kunne kjøre Facebook annonsering direkte til dine besøkende.   

Jobber du med web i din bedrift, sjekk ut disse innleggene: 

- Gode verktøy for å teste din nettside
- Hva er CMS? 
- Hvorfor Craft CMS er vår favoritt 

Kan vi hjelpe deg med ditt neste prosjekt?