Hvordan lage en app?

En app kan ha alt fra enkel funksjonalitet med få knapper til store løsninger som krever komplekse systemer i bunn. Lurer du på hvordan du lager en app? Vi gir deg svaret!
Apputvikling 2

Hva skal appen gjøre?

En idé om en app kommer som regel av at du ser et behov med en manglende løsning. I denne fasen definerer man det overordnede formålet og hensikten med appen, samt målgruppe, plattform og inntektsmodell. Her er det også viktig å kartlegge potensielle konkurrenter i markedet.

Design

I denne fasen får man klarhet i hvordan appen faktisk skal fungere. Her benyttes "sitemap" og "wireframes" for å finne den optimale brukerflyten/UX. Dette er en prosess hvor du med fordel kan involvere potensielle brukere av løsningen. Ved å lage enkle, klikkbare skisser kan du teste og få konkrete tilbakemeldinger før du starter på utviklingen av selve løsningen. Dette bør gjøres så tidlig som mulig. Det er kjipt å sitte i kjelleren å utvikle en løsning som du tror er optimal for markedet, for så å finne ut at den endelige versjonen ikke passer målgruppen din.

Valg av teknisk plattform

Apper har mange muligheter når det gjelder valg av teknisk plattform. Før man starter utviklingen av applikasjonen bør du vurdere behovet for en Native eller Hybrid app. Dette avhenger av flere faktorer, som for eksempel om du skal bruke GPS og må optimalisere batteritid. En annen viktig vurdering i denne fasen er om du skal utvikle et "back-end" eller kjøre "serverless". Serverless betyr at du bare skriver koder og sender det opp i skyen (Azure Functions, AWS Lambda, eller Google Cloud Engine) hvor alt av server og oppsett av programvare for å kjøre koden blir gjort automatisk. Back-end vil si at du kjører løsningen på en egenutviklet løsning på en dedikert server. Når du skal velge teknisk plattform bør du også sørge for at nødvendige integrasjoner mot potensielle systemer er mulig.

Utvikling av prototype

Vi anbefaler deg å tenke MVP ved utvikling av nye løsninger. En minste fungerende løsning (MVP) tvinger deg til å forenkle og tenke over hva som faktisk er kjernen i produktet. Prototypen vil bidra til verdifull innsikt som danner grunnlaget for videre utvikling, når det kommer til funksjonalitet og markedspotensiale (om markedet er åpen for appen din). Prototypen må være en fungerende løsning som kan distribueres i markedet, med minimum funksjonalitet som dekker behovet til den potensielle kunden.

Sett opp gode måleverktøy

For å kartlegge brukerflyten og identifisere eventuelle utfordringer er det viktig at du har gode verktøy for å måle og analysere bruken av appen. Det fins en rekke gode verktøy som gir deg full kontroll over brukerne av appen, som blant annet Firebase.

Betatesting av appen

Før du lanserer en applikasjon i App Store eller Google Play, kan det være hensiktsmessig å teste den på en gruppe beta-testere. I denne fasen vil du få gode tilbakemeldinger fra reelle brukere som kan avklare eventuelle utfordringer. Her er det viktig at du jobber tett med beta-testerne for å forstå utfordringene deres og tilpasse appen i henhold til dette før dere går live.

Lansering

Når appen skal lanseres kan det være smart å tenke på alt rundt. Profil og merkevare må blant annet være ivaretatt for å sikre en helhetlig og god lansering. Det finnes mange apper som konkurrerer om dine kunders oppmerksomhet. En helhetlig og god lanseringsplan er derfor viktig for å lykkes!